Інформація, яка є хибною або вводить читача в оману, вважається фейковою. Вона видається за реальні дані, може підкріплюватися навіть якимись фактами і доповнюватися джерелами. При цьому інформація може бути від початку до кінця свідомо хибною або бути правдивою, але неточною. У другому випадку автор не до кінця розібрався у питанні, а в першому випадку навмисне опублікував матеріал без достовірних відомостей та створив обман читачів.
Вперше термін «фейкові новини» з'явився ще у ХІХ столітті. З поширенням інтернету новин стало ще більше, а стандарти контролю суттєво знизилися. Засоби для вивчення новин завжди можна придбати на сайті https://www.foxtrot.com.ua/, де представлені ноутбуки, смартфони, планшети та ПК. Але варто довіряти лише перевіреним ЗМІ. Деякі читачі беруть новини із соціальних мереж або від сумнівних блогерів, що лише збільшується ймовірність потрапити на фейкові новини. Редакційні правки та відповідність редакційним стандартам у такому випадку відсутні.
Типи фейків
Є кілька різновидів таких новин:
- Клікбейтні заголовки. Історії спотворені і навіть обурливі, вони потрібні лише для збільшення кількості переглядів. Іноді такі дії призводять до шкоди репутації;
- Пропагування. Хибна інформація та фейки активно використовуються для того, щоб ввести аудиторію в оману з метою просувати свою точку зору;
- Журналістика низької якості. У журналістів не завжди є час перевіряти джерела та дані загалом, тому вони публікують новину якомого швидше і є ймовірність, що вона фейкова;
- Підставний контент. Свідомо неправдиві дані публікуються як відомості із справжніх джерел або ЗМІ.
Багато політиків, журналістів, бізнесменів та інших людей нерідко називають фейковими новинами ті дані, з якими вони не згодні. Тому значення поняття іноді має суперечності.
Як розпізнати фейкову новину?
Одна з порад – це перевірка джерела. Сам сайт може бути фейковим, домен написаний з помилками, а опублікована інформація про компанію чи ЗМІ неправдива та юридичної особи з такою назвою не існує. Оцінка автора також є ключовим параметром оцінки, адже є багато відомих журналістів з хорошою репутацією, а є як новачки, так і сумнівні особи.
Перевірка інших джерел дозволить оцінити професіоналізм ЗМІ. Якщо в деяких відомих газетах ця інформація подається, значить, вона правдива. Відомі ЗМІ мають суворі редакційні правила та ніколи не опублікують фейкову інформацію.
Достовірні дані завжди підкріплюються статистикою, графікою, інфографікою, таблицями, фото та навіть відео. При цьому зображення мають бути справжніми, а всі дати, статистичні показники та графіки є правдивими. Багато чого з цього можна перевірити із відкритих джерел.
Популярність фейків
Кількість неправдивих новин постійно збільшується, адже багато хто отримує зиск у вигляді збільшення аудиторії, а інші намагаються наростити собі репутацію. Але популярність переважно полягає у вірі, тобто. фейки поширюються завдяки тому, що в них продовжують вірити і іноді навіть публікувати на своїх сайтах, власних блогах або сторінках у соціальних мережах. Залишається лише зберегти свою безпеку в інтернеті та постаратися самостійно визначати фейки.